Musikkdetektiven tar utgangspunkt i lyder og ting som omgir oss, og lager musikk av dette sammen med elvene. Jeg spiller på ting som jeg har med meg (alt fra ting fra kjøkkenskuffen til hageslanger, grønnsaker etc.) mens elevene inviteres til å spille med. Vi lager også egne sanger av ting som elevene finner i klasserommet. Målet til Musikkdetektiven er å vise barna at vi ikke trenger vanlige instrumenter og noter for å spille musikk. Vi kan bruke det vi har her og nå.
Gjennom dette ønsker jeg å bidra til kreative og oppmerksomme barn.
Etter en forestilling med Musikkdetektiven er det visstnok ikke uvanlig at ungene kommer hjem og tømmer både skuffer og skap på leting etter ting som de kan riste på og blåse i. - Det er spennende å møte ukjente barn og et ukjent rom uten større planer enn å lage musikk av det som finnes der, sier Bjørkås. Hver forestilling blir dermed veldig forskjellig, avhengig av hvilke innspill ungene kommer med.
Med Musikkdetektiven har jeg som mål at barn skal få oppleve skaperglede. Når vi bruker lyder og ting som omgir oss til å lage musikk, må vi bruke ørene på en annen måte enn om vi spiller på tradisjonelle instrumenter. En annen fordel er at det finnes ingen fasit: Ingen vet hvordan man kan eller bør spille på en avis eller en tapedispenser - bare fantasien setter grenser.
Musikkdetektiven dukker opp på soloforestillinger, verksteder, kurs for lærere i barnehage og skole, og sammen med "the musical chefs" i Musikkdetektivens kokebok: Frode Berntzen og Mats Lillehaug.